onsdag 19. november 2008

Seibiff med løk


Enkelt og ærlig.
Dette er rett og slett bare seibiff med løk. Men hvem har sagt at mat må være fancy? Jeg slår gjerne et slag for tradisjonsmaten. Nå er jeg riktignok ikke selv oppfostret på seibiff med løk, og heller ikke kjøttkaker i brun saus for den saks skyld; det sto ikke på min fars repertoar.
Jeg kjenner likevel en tilfredsstillelse i å ta frem de hverdagsligste rettene og servere dem enkelt som den naturligste sak i verden, 
men litt mer innbydende enn på bildene i mammas slitte 
Cappelens Kokebok.

Kanskje de har seibiff med løk i Sverige også? Jeg spurte dagens gjest, Karin, men det trodde hun ikke. Språknerder som vi er, slo vi opp i boken Svensken i Norge (1966) som jeg kjøpte på loppemarked for noen år siden. 
Selvsagt hadde den oversettelse av seibiff med løk 
for den uvitende svenske. 
Sej, tillagad som biff, heter det. Tydelig at det ikke er noen tradisjonsrett der borte i øst, nei!

Seibiff med løk
(2 personer)
400 g seifilet (jeg tok en sånn frossen pakke med gourmetsei)
1 rødløk
2 ss smør
1/2 dl vann
2 ss mel (jeg tok bygg)
1 ts salt
pepper

Skjær løken i tynne skiver. Stek den myk og slapp, men ikke brun, i 1 ss smør. Hell i vannet og kok opp.
Bland mel, salt og pepper på en tallerken og vend fiskefiletene i blandingen.
Stek dem i 1 ss smør på begge sider, 
først på middels varme til overflaten er gyllen, 
deretter på svak varme  til filetene er gjennomstekt.

Servere med kokte poteter, tyttebærsyltetøy og råkost laget av 3 raspede gulrøtter, 1 appelsin i biter, 1 ss sitronsaft og 1 ts sukker.
Og trodde du ikke seibiff var verdig et glass rødvin eller to? Åjoda.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Dina. Nei det var nok ikke kjøttkaker på menyen. Det gikk vel heller i Grandioza, fiskeboller i hvit saus, tomatsuppe, spagetti og kjøttdeig og pølser. Det er nok litt mer spennende du holder på med.
Hilsen din pappa.

dina sa...

Men vi fikk iallefall middag på bordet hver dag! Det er ikke værst.
Og nå kan jo du også lage seibiff med løk, lett som en pett!

Anonym sa...

Seibiff er easy-peasy!

Utfordrer deg til å lage innbakt fisk! Feks retten SeiStorm i et vannglass med sky

F*