torsdag 27. november 2008

Marokkoinspirert kikertgryte


Ikke la deg skremme av de blasse fargene på bildet, det var knallrødt og knallgrønt i virkeligheten. Nokias mobilkamera er tydeligvis ikke så matinteressert...

Silje har vært en uke på Grand Canaria. "Nå vil jeg ha grønnsaker!", sa hun. "Men ikke salat...".
Jeg skulle spise middag hos henne, men hun hadde ikke landet helt, og var tom for middagsidéer.
Da var det bra jeg hadde sett på Godmorgennorge! Der lagde kjære Wenche en marokkoinspirert kikert-squash-gryte. Jeg lagde den på husk, i krysningspunktet mellom det som hadde festet seg en grytidlig morgen foran tv-n, samt min egen oppfattelse av det marrokanske kjøkken. Absolutt en vellykket krysning.

Kikertgryte
(Middag til 2 personer pluss lunsj i boks dagen etter)
1 rødløk
2 fedd hvitløk
2 ts sambal oelek (chilipaste)
1 rød paprika
1 boks hermetiske tomater
2,5 dl buljong
1/2 squash
1 boks kikerter
1/2-1 dl rosiner
1 ts kanel
1 ts spisskummin
salt og pepper
bladpersille

Fres hakket hvitløk, paprika og løk i skiver og sambal oelek i litt olje. Når det er mykt heller du i tomatene og buljong (vann + terning eller bulj.pulver). Småkok i 10 min.
Ha deretter i avrente kikerter, squash i biter, rosiner og krydder. Kok til det er varmt. Strø over bladpersille og servere.
Vi hadde ris til, men couscous eller bulgur er selvsagt mer autentisk.

2 kommentarer:

Kristine Kusine sa...

Henning og jeg lagde oss nettopp denne gryta og den er rød som bare det. Og god! OG enkel. Bedre kan det ikke bli. Og i tillegg har jeg blitt venn med mannen på Nor Gøy - vår lokale innvandrerbutikk. (det er sikkert ikke politisk korrekt å si...)

dina sa...

Kult at noen ville lage dette til tross for det bleke bildet. Og så bra at dere går i blioggen for å finne middagsideer! Kikerter idag og sinnatagg i forgårs. Det er jo dette bloggen er til for! Hurra!