fredag 30. januar 2009

Psari Plaki



For halvannet år siden var Karin og jeg på en gresk øy, og fikk smaken på Retzina, gresk hvitvin med furunål. Jeg kjøpte med meg noen flasker hjem, men glemte den ene innerst i kjøleskapet, og der har den stått og lengtet etter sydligere breddegrader.
Vinguden Dionysos gad vite om den fortsatt var god, men vi skyldte den vel såpass at vi måtte gi den en sjanse til å blomstre med retter fra sitt moderland?
Jeg inviterte Karin og Frej på gresk aften for å vise Retzina en siste ære.
Menyen besto av Psari Plaki (som rett og slett betyr ovnsstekt fisk), 
det greske landbrødet Daktyla (se blogginnlegget under), hjemmelagd Tzatziki og gode oliven av ulik sort.
Og svarte Retzina på tiltale?
Nja... Retzina er jo litt sært i utgangspunktet, det smakte littegrann muggaktig, men det er faktisk meningen. Den ble bedre etterhvert, men vi gikk likevel forholdsvis raskt over til rødvin, hehe.

Psari Plaki
(3 pers)
ca 600 g faste fileter av hvit fisk (jeg tok 50/50 torsk og steinbit)
1 boks hermetiske tomater, hakket
masse fersk hakket bladpersille
4 hakkede hvitløksfedd
saften av 2 sitroner
2 hakkede selleristilker, gjerne litt av bladene også
1 ts sukker
3 ss olivenolje

Forvarm stekeovnen til 200 grader. Legg fisken i en ildfast form i ett lag.
Rør sammen tomater, persille, hvitløk, sitronsaft, selleri, sukker og olivenolje.
Hell over fisken. Dekk med folie og stek i 30-40 min eller til væsken har tyknet og fisken blitt litt gyllen. Hvis du er usikker på om fisken er ferdig, 
gi den en ekstra piff uten folie mot slutten. Servere med brød.

Ingen kommentarer: