tirsdag 6. januar 2009

Plastkurvbrød



I kokebøker er det alltid noen runde, rustikke brød bakt i kurv. De får et uimotståelig koselig rundt mønster oppå seg, det er gjerne en sjarmerende gammel duk på bordet og noen roser i bakgrunnen. Skikkelig idyllisk og rustikt og hjemmebakt. De blir sikkert spist med nyrørte jordbær og selvystet ost.
Jeg ville vel ikke være dårligere i mitt urbane kjøkken! Hva slags kurver har jeg? Noen rosa og turkise plastkurver fra min plastikkperiode...
Jeg stappet deigen ned i kurvene, og ventet spent på resultatet.

Kurvbrød
1 pk gjær
5 dl lunkent vann
1/2 ss salt
1 ss olje
1 ss eplesidereddik
1 egg (kan sløyfes)
ca 1,4 dl grov sammalt rug

Løs opp gjæren i vannet og tilsett salt, olje, eddik og egg. Bland i melet og rør med sleiv til du får en jevn masse. Hev tildekket i 30 minutter.
Ta en stor kurv eller to mindre som passer til deigmengden, og dryss dem med mel. Kna deigen godt og press en bit ned i en kurv slik at kurven blir halvfull.
Hev videre i 45 min og hvelv brødene forsiktig ut av kurvene og over på en stekeplate.
Stek på 225 grader i 10-15 min, sett ned ovnen til 200 grader og stek videre i 30-40 minutter.
(Obs! Jeg lagde ett stort og ett lite brød, og det store ble ganske tungt og var vanskelig å steke. Det lille ble supert. Neste gang lager jeg 3 små.)

Tips: Folk som baker glutenfritt brød, putter ofte Fiberhusk i deigen for at brødet skal bli smidig og ikke smuldre. Dette er jo ikke et glutenfritt brød, men min kusine Annette anbefalte meg å ha fiberhusk også i brød med mye rug eller bygg, for å få et brød som henger bedre sammen. Her forsøkte jeg, og tilsatte 1,5 ss Fiberhusk sammen med vannet og gjæren. Dette brødet ble iallefall saftig og fint!

Ingen kommentarer: