torsdag 15. januar 2009

Limemarinert røkelaks med potetstuing


Jeg er littegrann handicappet i disse dager, og er på rekonvalesens hos mamma og pappa.
Idag fikk jeg lyst til å lage middag igjen, og det er et godt friskhetstegn!
Det viser seg at de har mer røkelaks igjen fra jula. Den røkelaksen gjorde en god frokostinnsats i juledagene, men nå tenkte jeg den kunne få friske seg opp litt. Jeg fikk pappa til å handle grønnsaker på vei hjem, og lagde en syrlig og enkel røkelaksmiddag til oss.

Limemarinert røkelaks
(lett middag fo 2)
ca 200 g røkelaks i tynne skiver
1 lime
fersk rosmarin
fersk persille eller annen urt
1 ss olivenolje

Skjær røkelaksen i tynne skiver. Bland sammen noen spiseskjeer friske urter med saften av limen og olje. Vend fisken i blandingen, og la den trekke i romtemperatur i ca 30 minutter før servering. Pga den syrlige limen blir laksen lysere, og minner litt om kokt. Deilig.

Potetstuing
ca 350 g poteter
2 fedd grovhakket hvitløk
fersk persille (eller dill)
1 dl melk (eller matfløte)
0,5-1 dl vann
salt&pepper
(1/2 squash)

Skrell potetene og skjær dem i terninger. Kok dem sammen med hvitløken i melk, vann og salt til de er møre, ca 10 minutter.
Smak til med salt, pepper og masse persille.
Jeg hadde 1/2 squash til overs, og skar den i terninger som jeg stekte gyldne i stekepanne. Jeg strødde dem på toppen av stuingen.

Servere røkelaksen med potetstuingen, limebåter og en salat av f.eks hjertesalat, cherrytomater, agurk og pinjekjerner.

Ingen kommentarer: