lørdag 10. januar 2009

Falafel & pita & stuff


Jeg ser for meg at tyrkiske bruder spiser masse god mat mens kvinnene flokker seg rundt dem og setter opp hår og sminker og fikser. Nå er det Ida som snart skal gifte seg, og Eli og jeg skulle flokke oss rundt henne idag, sette spenner inn i krøllene hennes og hjelpe henne å vurdere sminke etter palettens strenge regler. Desverre ble Eli skral og jeg måtte flokke alene, men den kommende brud ble vakker likevel.
Etterpå spiste vi hjemmelagde tyrkiske herligheter. Bruden brakte med seg mye vin.

Pitabrød
(8 stk)
3 dl lunkent vann
1/2 pk gjær
1 ts salt
1 dl siktet rugmel
ca 6 dl hvetemel (elller spelt)

Smuldre gjæren i vannet, ha i mel og salt og kna godt. Del deigen i 8 biter og trill til boller. Legg dem på bakepapirdekket plate og la dem heve tildekket i 20 min.
Trykk dem deretter flate mens de fortsatt ligger på brettet. Hev videre i 30 min.
Stek på 250 grader midt i ovnen i ca 10 min. De skal blåse seg opp. 
Avkjøl under klede.
Ved servering kan man skjære opp kanten og putte godsaker i lommen.

Falafel
1 boks kikerter
2 egg
2 hvitløksfedd
1/2 rødløk
saften av 1/2 sitron
1 ts spisskummin
1 ts koriander
2 ss sesamfrø + litt til strø
frisk, hakket persille
salt, pepper

Hakk løk og hvitløk grovt og ha i foodprosessor eller stavmikser sammen med resten av ingrediensene. Kjør til en jevn masse. Sett gjerne i kjøleskapet en times tid. Hvis massen er løs kan du tilsette litt maismel eller potetmel. Forme små, fine boller med en skje, rull dem i sesamfrø og stek på middels varme i litt olje til de blir gylne.

Vi spiste pitabrød og falafel med en salat bestående av trippelsalat, cherrytomater, grønne bønner og pinjekjerner, avocadomos med rømme, persille, sitron og hvitløk, samt ajvar og gode oliven.
Mannen på polet foreslo fruktig hvitvin og lett rødvin. Vi åpnet begge flaskene for å teste skikkelig. Rødvin passet best, men vi måtte jo drikke opp hvitvinen også...

1 kommentar:

paola sa...

ohh! i've always wanted to know how to cook falafel, i only need a traductor for the recipe, but thank you!