lørdag 6. mars 2010

Spinatpotetsalat med laks


Denne spinatpotetsalaten gir meg vann i munnen.
Hver gang jeg spiser den blir jeg som besatt og klarer ikke stoppe. Smaken er liksom så perfekt i sin enkelhet.

Jeg har foreløpig bare fått den hos Karin, servert både med varmrøkt laks og laksekaker.
Idag forsøkte jeg meg selv, og serverte den med ovnsbakt ingefærlaks til Kine og Silje som kom på lørdagsmiddag.
Spinatpotetsalaten sviktet ikke, og ga en god smaksopplevelse også til nye tunger.

Spinatpotetsalat
(3-4 pers)
650-700 g poteter
0,5 dl lettmajones
2 ss rødvinseddik
3 ts grov sennep
flaksalt og pepper
3 ss nyrevet pepperrot
spinatblader
2 ss kapers
sitronbåter

Skrell og kok potetene (helst børt det være nypoteter, men det er jo ikke akkurat sesong for det nå). Avkjøl dem litt, skjær i biter og legg i en bolle.
Bland majones, rødvinseddik, sennep, flaksalt og pepper. Hell det over potetene, og vend deretter forsiktig inn pepperrot, kapers og spinat. Servere med sitronbåter.

Ovnsbakt ingefærlaks
(3-4 pers)
4 laksefileter
en passelig bit ingefær
1 hvitløksfedd
1/2 rød chili
sitronsaft

Riv ingefær, hakk hvitløk og chili. Bland med litt sitronsaft.
Bre blandingen utover laksefiletene og stek i ildfast form på 200 grader i 10-15 minutter.

Ingen kommentarer: