torsdag 18. mars 2010

Rotfruktspasta


Jeg synes jeg kommer opp i rotfruktsproblematikken så ofte.
Hva skal jeg bruke rotfruktsrester til?
Rester av broccoli, spinat og paprika og sånn er det bare å blande litt her og litt der på en eller annen måte, og vips er det spist opp. Rotfrukter derimot, de tar aldri slutt. Alltid en bit av en kålrabi og noen gamle gulrøtter i grønnsaksskuffen. Det blir mange helt greie forsøk på å få has på dem, men sjelden en gastronomisk opplevelse.

Idag ovnsbakte jeg rotfruktene og blandet dem med pasta. Det ble faktisk veldig vellykket. Tenkte jeg måtte gi rotfruktene en oppløftning ved å hylle dem her.

Rotfruktpasta
(1 pers)
pasta til 1 person
1 gulrot
1 bit kålrabi
1 bit sellerirot
10 cm purre
1 fedd hvitløk
litt hakket ingefær
noen håndfuller ristede frø og nøtter
olje, salt, pepper

Skrell rotfruktene og skjær i strimler. Skjær purren i skiver, hakk hvitløk og ingefær. Ha grønnsakene i en ildfast form sammen med nøtter og frø, ha i en spiseskje olje, flaksalt og pepper, og bland.
Stek i ovnen på 200 grader til rotfruktene er møre, 20-30 min. Rør litt i dem underveis.
Kok pasta mot slutten av steketiden.
Strø over noen friske urter og servere gjerne med en rømmeklatt og sitronbåter.

Ingen kommentarer: