lørdag 20. mars 2010

Grove rugbrød


Idag skulle jeg bake byggbrød.
Jeg hadde funnet en oppskrift jeg ville prøve, og handlet inn byggmel.
Jeg blandet surdeig med vann, og åpnet skapdøren for å ta ut melet.
Da ringte plutselig mamma. Jeg koblet i handsfree og fortsatte bakingen mens mamma og jeg snakket om feilslåtte værmeldinger og en orange fillerye.
Jeg hellte i det jeg trodde var byggmel, målte opp endel spelt jeg skulle ha i tillegg, og rørte fraværende i deigen. Så grov den var? Og så tykk? Ikke plass til noe spelt her?

Da oppdaget jeg at jeg hadde brukt grovt rugmel... Som sikkert sugde til seg mye mer fuktighet. Jeg hadde ikke i spelten, så det ble bare grov rug, og sånne brød blir som de tradisjonelle, mørke, kompakte surdeigsbrødene.
Sånne man kan drepe en mann med. Men ikke gjør det er du grei.
Brødene er nemlig veldig gode å spise også.

Grove rugbrød
(2 stk)

Dag 1, kveld:
100 g surdeig
180 g sammalt fin rug
300 g lunka vann

La stå tildekket på kjøkkenbenken over natten.

Dag 2, morgen/formiddag:
gårdsdagens deig
3 dl lunka vann
500 g sammalt fin rug
2 ts salt

Bland sammen deigen med elektriske deigkroker, sett til heving i ca 3 timer til dobbel størrelse.
Ha deigen på rugmelstrødd kjøkkenbenk, form til 2 boller, legg på bakepapirkledd plate og strø over litt rugmel. Hev videre i 1-1,5 timer til bollene har flytt litt utover og det er sprekker i meloverflaten.
Sett ovnen på 250 grader i god tid.
Sett brødene midt i ovnen, og plasser en plate helt nederst som du legger noen isbiter på. Senk ovnen til 200 grader idét du setter brødene inn, og stek i ca 1 time.
Avkjøl på rist.

2 kommentarer:

Eli sa...

Man kan jo slå først og spise etterpå.

dina sa...

Jeg tenkte faktisk på det også. Hadde tenkt å skrive at hvis man så seg nødt til å drepe, måtte man passe på å pakke inn brødet i plast først, sånn at det ikke kom blod på når man skulle spise det etterpå. Men jeg droppet å nevne det. Tenkte det ville vekke avsky hvis jeg kombinerte brød og blod...