lørdag 6. mars 2010

Surdeigsbrød med hele korn


Hittil har jeg kun holdt meg til én surdeigsbrødoppskrift.
Det kjentes tryggest slik.
Dessuten er det ene brødet veldig godt, og jeg kan det utenat nå, så livet som surdeigsbaker har vært enkelt og forutsigbart.

Idag utfordret jeg imidlertid meg selv, og bakte et grovere brød med hele korn. Også her har jeg tatt utgangspunkt i et av guru Martins brød, men jeg har tilpasset oppskriften etter norske melforhold.

Surdeigsbrød med hele korn
(2 stk)

Dag 1, kveld:
100 g surdeig
300 g lunka vann
180 g sammalt, fin rug

Skålling:
300 g hel havre (eller hvete)
600 g vann

Bland deigen i en bolle og la stå tildekket i romtemperatur over natten.
Kok opp 600 g vann, tilsett havrekornene, la koke i 5 min og la stå over natten.

Dag 2, morgen/formiddag:
surdeigen og kornene fra igår
450 g lunka vann
300 g sammalt, fin rug
250 g siktet rug
250 g siktet hvete/spelt
1 ss salt

Hell bort eventuelt overflødig vann fra kornene. Bland med gårdsdagens deig og dagens ingredienser. Bland godt i maskin. Deigen skal være ganske klissete.
Dekk til bollen og la heve til dobbel størrelse, 2-3 timer.
Smør 2 brødformer, ha i deigen, strø over litt rugmel og etterhev i ca 1 time.

Sett ovnen på 275 grader med en rist midt i ovnen og en plate nederst.
Sett brødene inn i ovnen og legg noen isbiter på den nederste platen. Senk temperaturen til 200 grader etter 5 min, og stek videre i ca 1 time, til brødene er ordentlig stekt under.
Ta brødene ut av formene og la avkjøle på rist. Pakk dem så inn i et kjøkkenhåndkle og la hvile til neste dag.

4 kommentarer:

Magnhild sa...

Detta må e òg prøve! Brød 1 blei veldig bra, det er nesten oppeti allereie. Så no har e laga ein kjempesurdeig, for å bake enno ein gang til i dag ;)hihihi

dina sa...

Kult!
Du er frelst!
DEt gleder moder surdeigs hjerte:)

Magnhild sa...

då står heilkornbrødet til heving- blir spennande!

dina sa...

Håper det ble bra!
Selv hadde jeg det på matpakka i praksis hver dag i forrige uke. Det mettet godt i en sulten lærermage.