lørdag 20. mars 2010

Laksepai


Idag ville jeg lage laksepai som lørdagsmiddag til svenskene mine. Jeg hadde litt kvaler på forhånd, skulle jeg bytte til hvit fisk siden Ida hadde lovet å ta med rødvin fra Gran Canaria?

Nei så menn. Forrige gang jeg skulle lage laksepai glemte jeg å kjøpe laks, og måtte ta litt gammel torsk jeg hadde i fryseren. Denne gangen ville jeg ikke la meg stoppe!

Så jeg bannet like godt i kirka, og serverte rødvin og laks.
Men det ble godt, jammen flaks.

Laksepai
(4 pers)
3 dl mel
60 g smør
1 egg
1 ts salt
1 kokt potet, skrelt

250 g laksefilet (+ sitronsaft)
2 l fersk spinat
3 fedd hakket hvitløk
2 vårløk i skiver
3 egg
1 dl matfløte (soyafløte)
2 dl melk
sitronskiver
gresskarfrø
dill
salt&pepper

Smuldre smøret i melet, mos i poteten og bland med egg og salt. Trykk ut i en form og forstek i 10-15 min på 200 grader.
Lag fyllet imens. Skjær laksen i biter, og marinere i saften av 1/2 sitron, salt og pepper.
Fres hvitløken i litt smør, ha i vasket spinat og salt, og rør til den faller sammen. Legg til side.
Bland matfløte, egg, melk, salt og pepper med vårløk og ganske mye dill.
Legg spinaten i paiskallet, dandere laksebitene oppå, og hell på væsken.
Topp med noen spiseskjeer gresskarfrø og sitronskiver.
Stek i ca 40 min.
Servere med salat. Jeg blandet fersk spinat, dill, cherrytomater, avocado og kikerter, og hellte over en sennepsvinagrette.

Ingen kommentarer: