søndag 10. januar 2010

Tranebærscones



En kald og hustrig søndag i denne ekstreme kuldeperioden.
Jeg gikk en tur og ble rød på nesen, før jeg gikk hjem og lagde scones med røde prikker til Kristine kusine som kom til lunsj.
Nybakte scones med hjemmelagd kirsebærsyltetøy tinte kropp og sinn.

Tranebærscones
(ca 6 stk)
2,5 dl siktet hvetemel el. spelt
1,5 dl sammalt hvetemel el. spelt
1 ss sukker
1 ss bakepulver
4 ss havregryn
2 ss mykt smør
1 dl melk
1 dl vann
2 håndfuller tørkede tranebær

Bland det tørre, smuldre i smøret og bland i melk, vann og tranebær.
Klatt ut 6 hauger på et bakepapir med skje.
Stek på 250 grader i ca 10 minutter til sconesene er gyldne.

3 kommentarer:

Helle sa...

Kan jeg bake disse uten tranebær? Jeg mener, bruke andre tørkede bær...

dina sa...

Hyggelig at du er innom bloggen!
Selvsagt kan du bruke rosiner. Tranebær var bare et tilfeldig innfall...

dina sa...

Eller jeg mener ikke nødvendigvis rosiner, hehe. Hørtes jo ut som om det var eneste alternativ. Hva som helst selvsagt.