tirsdag 26. januar 2010

Grytebrød



Herre min hatt, jeg har bakt mitt første surdeigsbrød!
Jeg tok utgangspunkt i det min nye surdeigsblogguru Martin kaller det enkleste surdeigsbrødet, da det burde være perfekt for en nybegynner.

Jeg har endret litt på innholdet, for å tilpasse melutvalget i norske butikker, og jeg måtte steke det litt lenger. Men ellers må jeg gi Martin mye av æren.
Det tok litt tid å bake, men det er det gode med surdeigen, den hindrer oss i å stresse og mase.

Grytebrød
(1 brød)

Dag 1, kveld
100 g rugsurdeig
180 g sammalt fin rug
300 g lunka vann

Sett deigen tildekket på et lunt sted over natten.
Neste dag skal deigen boble fint.

Dag 2, morgen eller formiddag (det har ikke så mye å si)
deigen fra igår
150 g siktet hvete/spelt
150 g siktet rug
2 ts salt
50 g lunka vann
1/2 ts kummin (kan sløyfes)

Bland gårdsdagens deig med dagens ingredienser. Kna godt i 2 minutter, eller bruk maskin.
La heve tildekket i ca 2 timer.
Dekk en liten gryte (eller en brødform) med bakepapir, og ha deigen i. Strø på litt mel og hev videre i en time.
Varm opp ovnen til 275 grader. Idet du setter inn brødet senker du til 250 grader. La brødet steke i 15 minutter, og senk ytterligere, til 200 grader. Stek videre i ca 25 min.
Når det er ca 10 minutter igjen av steketiden kan du ta brødet ut av gryten, løsne papiret, og la brødet steke rett på risten slik at det blir ordentlig stekt på sidene.
Når brødet er ferdig skal det låte hult overalt hvor du banker med knoken.
Avkjøl på rist.

Så over til det avgjørende spørsmålet: Var det mye bedre med surdeig at det var verdt jobben? Jahaha! Jeg har aldri bakt et så godt rugbrød. Ikke kompakt, ikke løs skorpe, perfekt konsistens.
Mitt første møte med brødet var med kaviar og egg. Jeg smilte fra øre til øre.

Ingen kommentarer: