fredag 30. oktober 2009

Knekkebrød


Min tante Ane elsker knekkebrød. Det gjør jeg også.
Kusine Kristine fortalte at Ane bakte fantastiske knekkebrød i høstferien, og at de var lette som en pett å bake.
Ramtamtamtam, jeg har fått oppskriften!


Knekkebrød
4 dl sammalt hvete
4 dl havregryn
2 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 ts salt
7 dl vann

Bland det tørre, ha i vannet og rør godt rundt til en grøt.
Smør deigen jevnt utover med slikkepott på 2-3 stekebrett med bakepapir, avhengig av hvor tynne du vil ha dem. Jeg tok 2, men da ble de litt tykke noen steder.
Sett brettene i varm ovn på 180 grader og stek i 60-70 min, avhengig av tykkelsen på knekkebrødene.
Etter ca 10 minutter lager du spor med et pizzahjul, slik at det er lett å dele knekkebrødene fra hverandre når de er ferdigstekt.
Avkjøl på rist og oppbevar i en hyggelig kakeboks, men ikke lukk lokket helt, for da kan knekkebrødene bli myke.

Ingen kommentarer: