søndag 8. november 2009

Rullekake


Da jeg var liten, hadde jeg en venninne med en rullekakebakende far. Vi pleide å si at han bakte og stekte den på 10 minutter. Jeg husker at rett som det var hoppet han opp fra godstolen og utbrøt: "Jeg baker en rullekake!" Og etter 10 minutter kom han ut fra kjøkkenet med kaken rykende fersk, fyllt av et herlig, mykt sjokoladesmørkremfyll.

Rullekake er en litt glemt slager. Den kan være så trist og slapp med sitt kjøpesyltetøy og sin stive krem, men den kan også være så saftig og perfekt enkel.
Det var selvsagt denne siste varianten jeg serverte til Karin og Frej idag, fyllt med mitt hjemmelagde rips-og bringebærsyltetøy fra i sommer. Og det var faktisk ganske nære på at det bare tok 10 minutter!

Rullekake
3 egg
1 dl sukker
1,5 dl hvetemel (el spelt)
1 ts bakepulver

Pisk egg og sukker så stivt at du kan skrive Ole i eggedosisen. Det pleide alltid rullekakepappaen å gjøre. Rør forsiktig inn mel og bakepulver. Hell røren på et bakepapir i en langpanne, jevn den utover og sett den i ovnen med én gang.
Stek i 5 min på 200 grader til lys gyllenbrun, obs obs, ikke lenger, da blir den for stiv!
I heimkunnsakapsboka står det at man nå skal fukte et oppvaskhåndkle og bre utover den ferdige kaken, legge en kakerist over, og snu fort.
Deretter skal man dra bakepapiret forsiktig av baksiden. Men dette er vanskelig uansett, det er liksom rullekakas kritiske fase. Håndkleet var nok litt vått, og papiret hang litt fast, og risten lagde rillemønster i kaken... Jeg tror det er best å bare snu kaka raskt over på f.eks et matpapir på flatt underlag, og løsne papiret på baksiden så raskt man kan.
Bre utover syltetøy, rull en fast rull og legg med skjøten ned. Og slafs jafs, så var kaka fortært like kjapt som den ble bakt.

Ingen kommentarer: