lørdag 10. oktober 2009

Søtpotetkarri


Når jeg tenker på thailandske curryretter, tenker jeg mest på kylling eller scampi. Men i en beskjeden og svært lite fancy asiatisk kokebok jeg har, fant jeg denne retten basert på søtpotet og aubergine. Og når noe er ufancy og beskjedent blir det lettere troverdig og autentisk for meg enn i de glansede, tekstbaserte kokebøkene. Og autentisk er noe som appelerer til mitt mathjerte.
Det sto i boka at man kunne bytte ut vanlig aubergine med små pea-auberginer, men det hadde de ikke på Sagene.

Kristine og jeg kokkelerte på lørdagskvelden, med veldig heldig resultat.
Søtpoteten gjorde kokosmelken enda søtere, og tyknet sausen. Med ekstra lime ble det et perfekt søtsyrlig møtepunkt.

Søtpotetkarri
(3-4 pers)
1 hakket løk
2-3 ss grønn currypaste
1 boks kokosmelk
2,5 dl vann
1 middels stor søtpotet i terninger
1 aubergine i terninger
2 ss fiskesaus
saft og skall av 1/2 lime
2 ts sukker
frisk koriander
limebåter til servering

Stek løk og currypasta i olje en wok eller dyp stekepanne noen minutter. Ha i kokosmelk og vann og kok i 5 min. Smak etter om du trenger mer currypaste. Ha i søtpotetterninger og kok videre i 5 min til. Tilsett aubergine og kok i ytterligere 10 min, eller til grønnsakene er møre. Ta pannen av varmen og rør forsiktig inn fiskesaus, limesaft og skall og sukker og strø over koriander.
Servere med ris, mer koriander og limebåter på bordet.

Ingen kommentarer: