tirsdag 10. august 2010

Rabarbrasyltetøy


I sommer hadde jeg planlagt å lage syltetøy av rabarbraen på Nesøya.
Hvert år står de der bare til de dør, de sure stilkene. Jeg går liksom ikke lenger og sutter på en suring som jeg dypper i en kopp sukker, slik jeg gjorde da jeg var liten.

Problemet  var bare at da jeg kom for å plukke, før stilkene skulle bli for beske, hadde min kjære far skåret ned alle for at det skullle komme nye skudd. Dette var midt i juli, og jeg var skeptisk til prosjektet.
Pappa hadde likevel rett, det kom nye skudd. Riktignok ikke så mange, men nok til at jeg fikk et lite glass deilig syltetøy. Til neste år skal jeg lage nye porsjoner hele sommeren. 

Jeg slumpet sammen, og smakte til min ørlille porsjon, og den ble slik:

Rabarbrasyltetøy
(1 glass)
300 g skrelte rabarbrastilker
1/3 dl vann
saften fra 1/4 sitron
1 vaniljestang delt på langs
60 g sukker
15 g certo syltepulver (men jeg kunne hatt mindre)

Kok opp vann, rabarbra, sitronsaft og vaniljestang, og la koke på svak varme til rabarbraen er myk, det tok 10-15 minutter. Ta gryten vekk fra platen.
Ta ut vaniljestangen, bland sukker og certo, og ha blandingen i den varme rabarbragryten.
Rør i noen minutter til sukkeret er oppløst.
Fyll i varme glass, og la glasset stå på hodet til syltetøyet er kaldt.

Ingen kommentarer: