onsdag 25. august 2010

De beste og enkleste linsebiffene

Jeg har prøvd meg på ulike bønne- og linsebiffer de siste årene.
De har imidlertidig aldri blitt perfekte.
De blir klissete, fuktige og faller fra hverandre, både med og uten oppskrift.

De beste linsebiffene jeg har smakt var noen Stina og Anders lagde på Smögen i nyttårshelgen. I sommer ga jeg opp alle etterligningsforsøk, og spurte Stina om jeg kunne få nøkkelen til suksess.
Men det var faktisk ikke noe hokuspokus. Stina bare blander oppbløtede linser med løk, salt og pepper.

Jeg har drevet og kokt linsene, blandet i egg, prøvd å kompensere med mel, og har havnet i fuktighetsfella. Og så var det altså slik som alltid: det enkleste er ofte det beste.
Jeg har nå lært meg konseptet, og varierer krydder etter kjøleskapsutvalg og lyst.
Takk Stina. Nå lager jeg perfekte linsebiffer selv. Hver gang!

Linsebiffer
(2 pers, 6-7 biffer)
2 dl røde linser
2-3 sjalottløk
2 fedd hvitløk
1/2-1 rød chili
1 ts spisskummin
salt, pepper
olje til steking

Legg linsene 1 time i bløt. Hell av vannet.
Hakk sjalottløk, hvitløk og chili. Bland med linser og ha i spisskummin, salt og pepper.
Mos blandingen med en stavmikser. (Hvis du har tid kan du nå sette røren 15 min i kjøleskapet, f.eks mens du tilbereder tilbehøret).
Form middels store, flate biffer med hendene, og stek i rikelig med olje på middels varme, noen minutter på hver side. Ikke vær utålmodig, men la biffene få ordentlig stekeoverflate før du snur dem. De blir fine og crispi utenpå og myke inni.

Jeg har hatt suksess med å servere bulgur med grillede grønnsaker til, samt rømme, f.eks iblandet sitronsaft og mango chutney. Avhengighetsdannende vegetarrett!

Ingen kommentarer: