søndag 22. august 2010

Nøttekake med vaniljekrem og bær


I juni bakte en av lærerkollegene mine en fantastisk saftig, sommerlig hasselnøttkake toppet med risvaniljeis, blåbær, bringebær og jordbær. Kaken måtte slukes før isen smeltet, men vi var mange lærere som gaflet den i oss, og den var så god at det ikke ble noe nevneverdig problem.

Allerede da bestemte jeg meg for at dette måtte bli årets bursdagskake for min egen del. Dagen ble feiret hos opphavet idag; jeg fikk mamma til å lage bunnen, og sto selv for toppingen. Merkelig nok var det ikke mulig å oppdrive verken soyais, havreis eller risis denne helgen, så jeg lagde en vaniljekrem. Det fungerte supert, ingen smeltefare, og kaka ble mer høstlig og lun. Jeg er egentlig ingen stor kakespiser, men denne kaka er noe for seg selv i all sin enkelhet. Jeg måtte bare ha ett stykke til og ett til...

Nøttekake
4 egg
250 g sukker
250 g hasselnøtter
2 ts bakepulver
2 ss mel

Visp egg og sukker til eggedosis.
Mal nøttene fint og bland med mel og bakepulver.
Rør det tørre forsiktig inn i eggedosisen, vend det gjerne bare inn med en slikkepott.
Ha røra i en rund kakeform, og stek i 25 min på 175 grader. Det er vikig å ikke steke lenger enn 25 min, for da kan kaka bli tørr.
Pynt kaken med vaniljekrem og strø masse bær på toppen.

Vaniljekrem
3+1 dl melk (ev. soyamelk, søtet type)
3 ss sukker
1 vaniljestang
3 ss maisenna
3 eggeplommer

Kok opp 3 dl melk med sukkeret og vaniljestangen delt i to.
Visp 1 dl melk, maisenna og eggeplommene i en bolle. Hell den varme vaniljemelken i bollen mens du pisker.
Hell alt tilbake i gryten, og varm forsiktig opp mens du rører, til sausen tykner. Det må ikke koke. Når sausen er tykk, ha den i en bolle og avkjøl.
(Samme oppskrift kan brukes til vaniljesaus, men bruk da 4 dl melk istedenfor 3, slik at det blir 5 tilsammen).

3 kommentarer:

Helle sa...

Denne kaka så skikkelig nam ut. Få søren, den fristet!

dina sa...

Gjett om den var! Sommeren servert på fat:)

Siri sa...

Ohmygod, den så god ut, Dina! Den skal prøves.