søndag 20. juni 2010

Hjemmepresset appelsinjuice


Nå for tiden er ikke appelsinene helt på høyden. Men de fungerer utmerket i en juice.
Jeg pleier å kjøpe sånne appelsiner som kalles pressappelsiner, eller jeg kjøper noen andre små. Da passer de best i appelsinpressen.

Samme hvor dyr juicen er i butikken, om den er produsert for Jacobs eller Tropicana og har den nydeligste glassflaske; den ligger uansett og vaker i grusen mens den hjemmepressede juicen klatrer opp på pallen.

Hjemmepresset appelsinjuice er så godt at jeg blir lykkelig i hjertet. (Ja, jeg vet at jeg lett blir det av mat, men når det gjelder juicen blir jeg enda mer lykkeligere enn vanlig).
Jeg nyter den i bitte små slurker, og angrer bittert på at jeg ikke kjøpte flere appelsiner.

Appelsinjuice
(1 stort glass)
2 små appelsiner

Jeg har en elektrisk appelsinpresse, som egentlig bare er en elektrisk utgave av en sånn god gammeldags sitruspresse. Da er pressinga unnagjort på 1 minutt. Men man kan sikkert bruke den manuelle også.

Press og nyt!

Ingen kommentarer: