søndag 15. november 2009

L'Omelette Brouillée


Det er kanskje bare meg, men jeg har nok aldri lagd en omelett på skikkelig måte.
En omelett er jo liksom det enkleste man kan lage, og jeg har alltid bare stekt den som en pannekake og bretta den litt sammen etterpå. Men det var akk så feil. Jeg har fått ny kunnskap av Julia Child.

Jeg og medmatnerd Ida var og så filmen Julie&Julia på kino, og vi ble både sultne og lykkelige. Jeg har sett denne merkelige bustete kvinnen som lager mat på små Youtube-klipp, og jeg har selvsagt kjøpt boken hennes Mastering the Art of French Cooking, oversatt til svensk.
Og Julia Child har altså lært meg å lage omelett på 4 sekunder. L'Omelette Brouillée, rørt omelett, har fått ikke mindre enn 3 siders beskrivelse og tegninger, så her skjønner vi at selv om det er gjort i en håndvending, er det en kunst å lage en ekte fransk omelett!

Og var omeletten verdig sine 3 sider i boka? Jepp. Det er den mykeste, mest kremede omelett jeg har spist på lenge. Den var godt selskap til søndagens sildefrokost.
Thanks to Julia.

Rørt omelett
(1 pers)
1 egg
en klype salt
pepper
en skål
en gaffel
1 ts smør
en stekepanne
en gaffel

Som vi ser er Julia redd for å overlate noe til tilfeldighetene. Hun har med alt, og nevner sågar gaffelen 2 ganger, den skal brukes både til å vispe egget, og til selve stekingen.

Visp egget med salt og pepper i en liten skål i 30 sekunder. Smelt smøret i stekepanne på sterk varme. Når smøret nesten har sluttet å skumme, og blitt gulbrunt, er det klart for å helle i egget.
Hold pannen med venstre hånd, og rør med gaffelen med høyre. Rør hele tiden, flatt mot bunnen, mens egget tykner. På 4 sekunder forvandles det til en lett, istykkerrørt masse. Løft pannen i 45 graders vinkel, og samle omeletten i en krøll nederst i pannen vha gaffelen. I tillegg skal man videre slå med knyttet neve i stekepannehåndtaket 5 ganger for å løsne omeletten og få den til å rulle over seg selv. Jeg nøyde meg imidlertid med litt enkel rulling. Omeletten skal være myk og kremet inni.

Ingen kommentarer: