søndag 22. november 2009

Rødbetlinser


Linsesuppe med rødbeter.
Littegrann søtt, veldig rødt, littegrann hot og veldig godt.

Rødbetlinsesuppe
(1-2 pers)
1 dl røde linser
1 fedd hvitløk
1/2 rødløk
2 gulrøtter
1 mellomstor rødbet
5 dl vann
1 terning grønnsaksbuljong
1 ts sambal oelek (chilipasta) (eller 1/2 chili)
2-3 ss rødvinseddik
persille
limebåter

Skjær løken i båter, grovhakk hvitløken, skrell og skjær gulrot og rødbet i terninger.
Surr grønnsakene i litt olje noen minutter, tilsett vann, buljong, sambal, eddik og linser, og la koke i ca 20 min til grønnsakene er møre. Ha i persille, og serevere med brød og limebåter til å sprute over.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hallo!

jeg må bare si at du har en fantastisk blogg, jeg går inn og titter hver gang jeg trenger litt inspirasjon.
angående denne rædbetsuppen, så lurte jeg på om jeg kunne sløyfe chilipastaen? kan jeg erstatte den med noe annet?
på forhånd takk for svar!
hilsen toril

Anonym sa...

ahahhaa du er morsom

dina sa...

Hei!
Takk for hyggelig tilbakemelding, nå ble jeg glad!

Chilipastaen var bare et innfall, du kan droppe den, eller ha i litt kayennepepper eller litt chiliflak eller frisk chili. Men den er strengt tatt ikke nødvendig, tror suppa blir like god uansett!