onsdag 9. september 2009

Linsesuppe


Det er ikke lett å være student når man har så mange venner i mammapermisjon.
"Lesedager er ikke det samme som fridager!" sier jeg strengt til meg selv.
Men når de spør om jeg vil gå en tur eller spise lunsj, hvor er selvdisiplinen da...?
Alle må jo faktisk ha lunsj, ikkesant.
Selv om en mammapermisjonslunsj varer betydelig lenger enn en brødskive kastet nedpå over matteboka, gir den uvurderlig energi og motivasjon som matten aldri kan erstatte.

Når Ida og jeg har mammalunsj lager vi alltid noe ordentlig. Sånn som svenskene gjør.
Idag kom hun og lille Thelma hit, og jeg slumpet sammen en linsesuppe.
Enkel, mettende og lykkeskapende lunsj. I love you mammies!

Linsesuppe
(2-3 pers)
1 gul løk
1 fedd hvitløk
1 boks hermetiske tomater (jeg liker best de hele)
5 dl vann
2 ts buljongpulver
1/2 ts chilipulver
1/2 ts spisskummin
1 dl røde linser
1 gulrot
en håndfull voksbønner
bladpersille og sitronbåter

Skjær løk i båter, grovhakk hvitløk. Stek myke i litt olje i en gryte.
Tilsett hermetiske tomater, vann, linser, buljong og krydder.
Kok opp og la småkoke under lokk i ca 20 min.
Ha i gulrot i tynne strimler og voksbønner i biter etter ca halve koketiden.
Dryss over bladpersille og servere med hjemmebakst og sitronbåter.

1 kommentar:

Freja sa...

Takk for herlig oppskrift!
Takk også for den fine kommentaren inne hos meg, på den hvetefrie bloggen. Jeg har vært litt lei av blogging i det siste, men fikk inspirasjon når jeg så bloggen din! Flott å se noen som legger ut oppskrifter med spelt. Jeg kommer igjen!