søndag 20. september 2009

Grillet paprikasuppe


Mamma og jeg skulle lage spontan søndagsmiddag idag, og mens vi gikk rundt i innvandrerbutikken fikk så jeg lyst til å lage paprikasuppe. Det hadde jeg aldri laget, men jeg liker så godt grillet paprika, og kjøpte inn noen ingredienser jeg synes kunne passe sammen med paprika.

Det ble en varmende høstfarget suppe, vi fikk røsket opp i snufsete neser og kalde tær, pappa måtte sågar ta av seg genseren.

Grillet paprikasuppe
(3 personer)
3 røde paprika
1 løk
2 fedd hvitløk
1 chili
1 boks hermetiske tomater
5 dl vann
1 dl hvitvin
1 terning grønnsaksbuljong
1 ss balsamicoeddik, gjerne cremet
2 ss hakket fersk rosmarin

Skjær paprikaene i halve, ta ut frøene og legg dem med skinnsiden opp på et bakepapir høyt opp i ovnen. Sett grillfunksjonen på fullt, og la paprikaene grille til de er brunsvarte i skinnet. Legg dem i en plastpose i kjøleskapet i 15 minutter. Dra så av skallet og skjær i biter, (men spar en halv til pynt på suppa til slutt).
Grovhakk løk, hvitløk og chili (uten frø), stek myke i en gryte i litt olivenolje.
Tilsett grillet paprika, hermetiske tomater, vann, buljongterning, vin, balsamico og rosmarin.
La koke i 15 -20 minutter.
Mos suppa med stavmikser, kok opp igjen, og strø over paprikaremser.
Servere gjerne med en rømmeklatt, mammas hjemmebakte rundstykker og rødvin.
Og den ultimate høsdessert: Ovnsbakte epler med is. Ah.

Ingen kommentarer: