onsdag 16. september 2009

Dr. Crank knar


I flere ulike bakebøker har jeg lest om dr. Cranks brød og dr. Cranks rundstykker.
Dr. Crank meg her og dr. Crank meg der. Hvem var egentlig denne dr. Crank om jeg tør spørre?
Antagelig en lege som i samme ærend som den mer berømte dr. Kneipp ville gi sunnere brød til folket.
Men dr. Crank stakkars høres jo ganske syk ut selv... Kanskje han bakte egen medisin?
Han lagde iallefall veldig enkle, grove brød, kun med sammalt hvete. Han gadd ikke forheve deigen, denne skrale mannen, så rundstykkene hans er kjapt levert.

Mitt nye konsept er å bake rundstykker istedenfor brød. Når man er bare én person spiser man ikke opp et halvt brød engang før det blir tørt. Man kan såklart fryse ned brødet i skiver, men da faller ofte skorpen av.
Rundstykker kan man bare ta opp av fryseren om kvelden, og så smøre den herligste matpakke neste morgen, hvor majonesen og tomaten faktisk holder seg inni brødet istedenfor å bli igjen på mellomleggspapiret.
Heretter skal det bli morsomt å spise sin mat selv om den ikke ligger på fat!

Dr. Cranks rundstykker
(10 stk)
1/2 pk gjær
3,5 dl lunkent vann
1 ss honning
1 ts salt
ca 7,5 dl sammalt hvete el. spelt

Smuldre gjæren i en bolle, ha i honning, salt og ca 1 dl av vannet. Still bollen i 10 min på et lunt sted, til det begynner å boble. Hell deretter i resten av vannet, og melet litt etter litt. Kna til en smidig deig.
Trill ut 10 boller, legg dem på bakepapirkledd plate og trykk dem litt flate med hendene.
Hev tildekket i 30 minutter, pensle dem med melk og stek dem deretter i 20-25 min på 200 grader.
La rundstykkene avkjøle under et håndkle.

Ingen kommentarer: