fredag 20. mai 2011

Mungbønnebiffer


Jeg har lenge villet lage mungbønnebiffer etter oppskrift fra provköket.
Men så har jeg liksom ikke orket helt, siden man må legge mungbønnene i bløt i et døgn først. Denne uka klarte jeg endelig å ta meg sammen, og herre min hatt, det var jo ikke noe stress i det hele tatt!
Serverte igår på svenskeklubben, og de ble godt mottatt; saftige og gode med små kapersbombeoverraskelser inni.

Mungbønnebiffer
(4 pers)
5-6 dl bløtede mungbønner (2,5 dl tørre)
1 guk løk
1 stort fedd hvitløk
1 buljongterning
1/2 dl sesamfrø
1 ss kapers
1 revet gulrot

Kjør mungbønner (bløtlagt i ca 1 døgn) i hurtigmikser sammen med hakket løk og hvitløk, samt 1 smuldret buljongterning.
Bland etterpå inn kapers, sesamfrø og revet gulrot.
Form kaker (jeg fikk 9) og stek i rapsolje noen minutter på middels varme til de har fin, gylden farge. Legg de som er ferdige i en ildfast form med folie over og sett i ovn på 150 grader.

Jeg serverte med en perlespeltsalat og rømme-mynte-lime-honning-dressing.

Ingen kommentarer: