søndag 29. mai 2011

Lun og nordisk, trendy havresalat


Jeg syr som en maskin for tiden, og da må matlagingen gå fort. Dessuten glemmer man å handle når man har stoff og tråd på hjernen.
Da er det en lykke at det man har av råvarer i krinker og kroker sammen utgjør et perfekt måltid!

Nå for tiden er jeg hektet på ulike salater basert på kokte gryn. Igår etter at karin og jeg hadde sydd utallige små plagg, lagde jeg en herlig quinoasalat til oss. Jeg har prøvd ut flere gode varianter med perlespelt, og idag ble det havre.
I tillegg til at gryn er sunt, er nordisk mat veldig trendy for tiden, og ulike gryn med grønnsaker i må jo være så nordisk som noe. (Bortsett fra gårdsdagens quinoa, den faller neppe innenfor den nordiske trend...).

Havresalat
(1 pers)
1/2 dl hel havre
1 kokt egg
2 skiver røkelaks
1 vårløk
noen håndfuller frosne erter
1/2 søtpaprika
50 g spinat
5 cherrytomater
1/2 avocado
limebåter

Legg havren i bløt i 6-8 timer. Kok opp med dobbel mengde vann og la koke i ca 40 min til havren er myk.
Fres vårløk i ringer, strimlet paprika, erter og spinat i litt olje. (Spinaten er jo egentlig best fersk, men jeg hadde frosne rester, så jeg måtte nesten varme den).
Ha litt limesaft i den ferdige, varme havren, og bland i grønnsaksfreset.
Del tomatene i båter og grav ut avocado med skje. Bland i salaten.
Servere med strimlet røkelaks og eggebåter, og sprut over mer limesaft.

Ingen kommentarer: