lørdag 6. februar 2010

Pinjetorsk med søtpotet


Middagen idag hadde jeg gledet meg lenge til å lage.
Jeg oppdaget retten i bloggen vaffelhjerte for noen uker siden, og har lett etter riktig anledning til å sette den på bordet. Og idag brakte det løs.
Karin og Frej kom på middag, og fikk torsk med søtlig selskap.

Dette er noe av det beste jeg har spist på lenge. Heldigvis var gjestene også fornøyde. Tror jeg skal gjenta suksessen for min mor imorgen.

Pinjetorsk
(3 pers)
600 g torskefilet
1 dl pinjekjerner
1 sitron
fersk bladpersille
olivenolje

Hakk pinjekjerner og bland i sitronskall, sitronsaft, litt olje og masse persille. Legg torskefiletene i en ildfast form, salte og pepre og legg på pinjedekket.
Bak i ovnen i 12-15 min på 200 grader.

Søtpotetpuré
1 enorm søtpotet (eller flere små)
1 chili
1 lime
en smørklatt
salt&pepper

Skrell potetene og skjær i biter. Kok i vann tilsatt saften av 1/2 lime, samt chilien delt i to på langs, til potetene er møre. Hell av vannet og fjern chilien. Mos med et moseredskap, ha i en smørklatt, og smak til med salt og pepper og ev. mer limesaft.

Server torsken med puréen og sitronbåter. Jeg syntes det trengtes noe grønt, og freste lettkokte aspargesbønner i olje, hvitløk og sitronsaft.

5 kommentarer:

Helle sa...

Jeg ble sulten, selvom jeg ikke liker torsk. Takk!

dina sa...

Det var litt av et kompliment.
Prøv med laks!

pepperkverna sa...

Dette tror jeg var en ny matblogg for meg. Så fin! Håper det er ok at jeg linker til deg? Hege

dina sa...

Så hyggelig!
Link gjerne!

Helle sa...

Laks ja. Det liker jeg!