mandag 15. februar 2010

Fiskegrateng


Idag hadde jeg favorittsvenskene mine på middag, og selv om de er godt integrerte i det norske samfunn syntes jeg det passet å servere dem noe norsk og tradisjonelt.

Karin hadde bare spist kjøpegrateng, og Ida hadde ikke engang smakt ferdigvarianten, så det var jammen på tide å innvie dem. Jeg hadde aldri lagd det før, men det var såre enkelt og herlig husmannskost. Med strikketøy og vafler til dessert var gæmliskvelden fullkommen.

Fiskegrateng
(3-4 pers)
2 dl pastaskruer
2 ss smør
3 ss mel
4 dl melk (havremelk her)
salt og pepper
4 egg
100 g erter
1/2 purre i ringer
ca 350 g torsk
bladpersille
1 finknust knekkebrød

Kok pastaskruene.
Lag hvit saus ved å smelte smøret, røre inn melet og spe i melken. La koke noen minutter. Smak til med salt og pepper.
Avkjøl sausen litt og ha i eggeplommene, ertene, pastaen, purren og torsken i biter.
Pisk eggehvitene stive og rør dem forsiktig inn.
Hell alt i en smurt ildfast form, strø over persille og knekkebrød (jeg knuste det fin-fint i en morter) og sett i ovnen på 200 grader i 30-35 min.

Jeg serverte med presset potet og en råkost bestående av revet gulrot og eple, appelsinbiter, sitronsaft, rosiner og ristede gresskarfrø.

Ingen kommentarer: