onsdag 21. mai 2008

Brenneslepai


I alle blader og artikler nå for tiden, hylles brenneslen. Og jeg blir så tilfreds hver gang jeg kan bruke av naturens grøde, fullstendig gratis.

Søndag hadde jeg lyst til å brennesle-eksperimentere, så jeg iførte meg engangshansker, gikk ut i Iladalen, og fant en høy mur med brennesle, såpass høyt oppe at det var lite sannsynlig at hunder eller øldrikkende grillentusiaster kunne ha klart å tisse på dem. Det resulterte selvsagt at jeg måtte opptre akrobatisk, og jeg brant meg faktisk gjennom hanskene, men litt får man lide for gastronomien.
Jeg forsikret meg om at bror og samboer ville komme på søndagsmiddag, og det ville de. Paien ble fantastisk, og passet perfekt til argentinsk rødvin. Mmm.

Brenneslepai


Bunn:

3,5 dl hvetemel
1,5 dl (halvt beger) kesam
60 g smør, gjerne flytende
1 egg
2-3 ss vann
1/2 ts salt

Fyll:
ca 2 liter brennesle (bruk friske toppskudd)
1,5 dl kesam
1,5 dl melk
3 egg
1 rødløk i båter
2 fedd hakket hvitløk
1 dl ost, blanding av blåmugg og f.eks ridder
noen håndfuller pinjekjerner
gressløk
salt & pepper

Bland sammen deigen, press den ut i en form, og forstek på 200 grader i ca 15 min.
Lag fyllet imens. Stek rødløkbåter og hvitløk blanke i litt olje. Ha i brenneslen (som du har vasket godt, og slynget). Strø på litt salt, og la brenneslen "falle sammen". Ta den så straks av varmen.
Bland kesam, egg, melk, revet ost, gressløk, salt og pepper.
Ha brennesle/løk-blandingen i det forstekte paiskallet, hell over kesamblandingen. Strø på pinjekjerner, og stek paien i ca 30 min på 200 grader til den er gyllen.

Server med en salat og vin. Voila!

4 kommentarer:

elisecathrine sa...

Kom dere ut og plukk brennesle - denne paien anbefales på det sterkeste! :)

margarethema sa...

takk, det ble favoritten på barnehageavslutningen!

margarethema sa...

Takk! Det ble favoritten på barnehageavslutningen...

dina sa...

Så bra at den gjorde lykke for både store og små!