tirsdag 12. april 2011

Bedre frøknekkebrød


Jeg spiste lunsj hos Eli her en dag, og da fikk jeg servert en variant av knekkebrødene jeg pleier å bake, bare at disse var enda mer knasende og hadde enda mer substans.
Hun bruker ikke like mye mel som meg, men har mer kli, dessuten tørker hun dem i ovnen etter steking så de blir ekstra sprø.

Jeg skummet igjennom oppskriften hennes, og bakte knekkebrødene idag etter husk.
De ble som jeg håpet.

Knekkebrød
(32 stk)
2 dl sammalt fin rug
2 dl havregryn
3 dl havrekli
2 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 ts salt
7 dl vann

Sett ovnen på ca 160 grader varmluft.
Bland alle ingrediensene til en klissete grøt, og la svelle i 15 min.
Bre utover på 2 bakepapirkledde brett, bruk f.eks en deigskrape til å få et så jevnt lag som mulig.
Sett begge brettene inn i ovnen i ca 50 min, bytt plass etter halve tiden. Etter 10 min skjærer du passende ruter med et pizzahjul.
Når steketiden er ferdig settes ovnen ned til 100 grader, og knekkebrødene kan få tørke seg skikkelig med ovnsdøren på gløtt til de er tørre og sprø.
La dem ligge på rist på kjøkkenbenken til neste dag, før de legges i en boks.

Ingen kommentarer: