torsdag 20. januar 2011

Fyldig linsepastasaus


Denne pastasausen er inspirert av en pastasaus med elgkjøttdeig som Ida og jeg spontant slang sammen ut fra våre 2 kjøleskap før jul.
Vi raspet grønnsakene for å lure dem i halvannetåringen, og vi lurte henne godt, hun har visst sjelden stappet inn så mye middag.

Sausen ble så vellykket i sin tilfeldighet at jeg gjerne ville prøve den ut igjen, men med linser istedenfor elg denne gangen.
Pappa fikk være prøvekanin, som betaling for å reparere et nedfallsbilde.
Begge to spiste til det tøt linser ut av ørene på oss. Perfekt fylde og smak.

Pastasaus med linser
(2 personer)
1 grovhakket rødløk
1/2 raspet squash
2 store raspede gulrøtter
1 fedd hakket hvitløk
1 boks hermetiske tomater
1 dl røde linser
2 dl vann
2 ts urtesalt
frisk persille

Stek løken myk i litt olje. Ha i de raspede grønnsakene, og stek i noen minutter til de er litt myke og saftige.
Ha i hvitløk, tomater, vann, linser og urtesalt, og kok i 15-20 min til linsene er møre.
Strø over persille, og servere med fullkornspasta.

2 kommentarer:

Helle sa...

Har du sluttet å lage mat? :(

dina sa...

Både ja og nei.
Det er et par krabater i magen min som har tatt fra meg all matlyst de siste månedene, men nå lar de meg nyte et måltid igjen;)

Ellers har jeg merket at det er ikke så mange nye retter som trylles frem lenger, alt kjennes som variasjoner over noe jeg har lagd før...

Men jeg har ikke gitt opp helt altså. Og jeg blir jo smigret når bloggen er savnet:)