torsdag 16. september 2010

Fyllt kjempesquash


Den største squashen fra Nesøya kunne bare brukes til én ting: Fyllt til randen av godsaker!

Jeg hadde gravøl for leiligheten min med Ida og Karin idag, og fremsto i den anledning som den ultimate husmor. Kl 0605 idag morges mens havregrøten putret, blandet jeg sammen en rundstykkedeig som fikk kaldheve i kjøleskapet, og etter jobb ble det siste klubb-klubb i mitt trofaste hjem.

Fyllt squash
(3 pers)
1 veldig stor squash (eller 2 vanlige)
1 gul løk
100 g ferske kantareller
100 g aspargesbønner
1 stor tomat
1/2 rød paprika
en håndfull fersk rosmarin
1 grønnsaksbuljongterning
pepper
bladpersille

Del squashen i to på langs. Grav ut kjøttet, hakk det og spar det.
Kok squashskallene i 4 minutter, legg dem på en bakepapirkledd plate.
Hakk grønnsakene. Stek først løk og kantareller myke, ha deretter i tomat, paprika, bønner og rosmarin. Når det begynner å safte seg litt, smuldre i buljongen og ha i pepper. La koke på svak varme til det blir en fin, sausete røre.
Ha fyllet i squashskallene og stek på 225 grader i 15 minutter. Strø på hakket bladpersille.
Jeg serverte med kognitive rundstykker, rømmedressing av rømme, sennep, sitron og bladpersille, samt hummus og sitronbåter. Hummus er så godt på nybakt brød.

Hummus
1 boks hermetiske kikerter
1 fedd hakket hvitløk
1  ss soyasaus
saften av 1/2 sitron

Skyll kikertene. Mos alle ingrediensene i en stavmikser. Ferdig!

Ingen kommentarer: