søndag 20. desember 2009

Dansk surbrød


Jeg er medlem av en sildefamilie.
Og nå når jula er på trappene, er det spesielt mye sild på fatene.
Når silda er så god, må brødet ikke være dårligere.
Jeg prøver meg på dansk surbrød i år, for danskene kan både bake brød og lage sild på én gang.

Dansk surbrød
(3 stk)
Dag 1:
5 dl kaldt vann
150 g bygg helkorn
5 dl sammalt rugmel
1/4 pk gjær

Dag 2:
7, 5 dl lunka vann
1 og 1/4 pk gjær
2 ts salt
125 g havregryn
5 dl siktet hvetemel eller spelt
3 ts mørk sirup
6 dl sammalt rugmel
6 dl fint rugmel

Dag 1:
Bland ingrediensene og la stå i romtemeperatur i 12-20 timer, slik at det blir boblete og gjærete. Jeg brukte en bakebolle med lokk.

Dag 2:
Løs opp gjæren i vannet og bland alle de nye ingrediensene med de gamle.
La heve i 30 min.
Del deigen i tre deler og ha i smurte brødformer. La heve til brødformene er fulle. Pensle på litt vann.
Stek på 200 grader i ca 1 time.
Avkjøl på rist, pakk brødene inn i folie, og la dem modne en dag før du spiser dem.
Brødene er fine å fryse.

Ingen kommentarer: