mandag 2. februar 2009

Gryte med rødbeter



Idag inviterte jeg Ida og Karin på gresskarklubb. Endelig skulle den store squashen, som lignet umiskjennelig på et gresskar, til pers! Den skulle bli gresskarrisotto med vaniljestang. 
Den hadde ligget og godgjort seg på kjøkkenbenken siden i sommer, og det var med spenning jeg satte kniven i den. Ville den være tørr, muggen? Nei, den var saftig og fin. Men smakte ingenting... Jeg kokte noen biter, fortsatt smakløs. End of story.

Plan B: En varmende gryterett mot vinterkulde. Jeg bladde opp i "Lett, lekkert og lettvint" fra tidlig 80-tall, den tiden da de virkelig kunne lage gryteretter. Jeg lot meg inspirere av "Gryte med rødbeter", lagde i tillegg en "topping" av rømme tilsatt revet pepperrot og sitronsaft, og serverte gryten med sitronbåter og flatbrød.
Enkelt og ærlig.

Gryte med rødbeter
(3 pers)
3 mellomstore rødbeter (ca 400 g)
3 poteter
1 stor rødløk i båter
1 palsternak (ca 100 g) (du kan gjerne bruke persille- eller sellerirot)
1 ss smør
4 dl grønnsaksbuljong
1/2 ts urtesalt (eller salt)
1 dl hakket bladpersille

Skrell rotfruktene og skjær poteter og rødbeter i terninger og palsternaken i skiver. Skjær løken i båter.
Surr løk og rødbeter i smør i ca 10 min, tilsett potet og selleri og surr videre et par min.
Hell på buljongen, den skal såvidt dekke grønnsakene i gryten. Tilsett urtesalt og kok under lokk på svak varme i ca 20 min eller til grønnsakene er myke. Dryss på persille og la folk klatte over pepperrotsrømmen selv.

Ingen kommentarer: