lørdag 18. juni 2011

Nyttig nøtte-frø-granola



Sprø granola med ekstra mye nøtter og frø!

Jeg lar meg fortsatt inspirere av min nye friske, sunne kokebok.
Her er det også bare et utgangspunkt -et forslag, og så kan man velge og vrake mellom nøtter og frø, ulike korntyper og tørket frukt. Litt uvant at det er revet kokos oppi her, men det gir faktiskt en herlig duft, og bare en liten touch smaksmessig, og blir nok en fast ingrediens!

Granola
(2 liter)
200 g blandede nøtter, hassel, mandel og valnøtter
6 dl store havregryn
6 dl speltflak
1 dl solsikkefrø
1 dl gresskarfrø
1 dl revet kokos
1 dl linfrø
3 dl vann
5 ss nøytral olje
3 ss honning
2 dl rosiner

Sett ovnen på 225 grader.
Hakk nøttene grovt og bland i en bolle med alle korn og frø.
Bland vann, olje og honning. Hell i det tørre og rør godt.
Fordel blandingen utover en bakepapirkledd langpanne og sett i ovnen i 20-30 min. Rør rundt ganske ofte, for det øverste laget brenner seg lett. Avkjøl granolaen godt, til den er helt kald og tørr (jeg lot den stå over natten) .Bland i rosinene og ha i tette glass.

Servere med yogurt og frisk frukt til en sommerlig frokost!

Ingen kommentarer: