tirsdag 5. august 2008

Fried Rice the Chinese way


Håper ingen kinesere arresterer meg for denne påståelsen.
Denne versjonen av stekt ris er faktisk en fusion mellom en oppskrift jeg fant fra Kina,
og en fra Singapore. Nesten like innholdsmessig, jeg plukket bare det beste fra hver.
Det som ga meg en aha-opplevelse, var derimot den kinesiske fremgangsmåten.
Jeg pleier å tilsette egget til slutt, ved å skuffe unna grønnsaker og ris, og steke det i midten.
Slik har jeg alltid lest og lært det.
Problemet er bare at da blir retten litt klissete og klebrig, jeg synes ikke jeg oppnår den luftige, fine konsistensen som man får når man spiser stekt ris ute.
Kina derimot, foreslo å steke en slags eggerøre først, legge denne til side, og blande den i til slutt.

God mat til meg og bror.

Fried Rice
(2 pers)
1-2 egg
1/2 løk i båter
1/2 kinesisk hvitløk (el. 2 fedd vanlig) i tynne skiver
2 vårløk el. 1/2 purre i ringer
2 ss olje
2 gulrøtter i små terninger
4-5 dl kokt, kald ris (2 dl rå)
200 g frosne erter
2 ss fiskesaus (ev. soyasaus)
500 g reker (ca 170 g uten skall)

NB! Risen bør være kokt og avkjølt på forhånd, gjerne fra igår. Ellers kleber den seg.
Men det går an å koke den og bare la den bli kald og avdampet altså.

Skjær opp løk, hvitløk, gulrøtter og purre. Jeg erstattet 100 g av ertene med 100 g sukkererter jeg hadde liggende, og skar disse på langs.
Pisk eggene lett med litt salt og pepper. Varm 1 ss olje i en wok eller stor stekepanne, ha i eggeblandingen. Stek og rør til det er eggerøreaktig, skjær i biter og legg til side.
Ha i 1 ss olje, rørestek løk, hv.løk, gulrøtter (og ev. sukkererter) til det er blankt. Tilsett ris og erter, og rørestek til risen er gjennomvarm. Ha i purre/vårløk, fiskesaus, eggehakk og reker. La alt bli gjennomvarmt.
Servere gjerne med soyasaus og sweet chilisauce, samt noen båter lime man selv kan skvise over.

Ingen kommentarer: