fredag 28. august 2009

Laks med quinoasalat


Jeg fikk kokeboken Saltå Kvarn av Karin til bursdagen min.
"Har hun ikke nok kokebøker nå?" spør du naturlig nok.
Hehe, jo, men noen spesielt utvalgte kan likevel tilføre noe nytt. Denne bugner av korn og linser og bønner og surdeigsbrød, og jeg begynner å sikle når jeg leser den på sengekanten!

Ikveld hadde jeg Karin og Eli på fredagsmiddag og vin, og jeg lot meg inspirere av en quinoasalat med laks. Eli hadde aldri smakt denne lille urten med hale på. Saltå Kvarn kunne fortelle oss at indianerne brukte quinoa som basismat, men Eli kunne vel aldri passert som indianer.

Jeg har stadig vekk grønnsaksskuffen full av voksbønner fra Nesøya, og sammen med laks og salat ble det en fargerik middagspalett. Desverre ble bildet for mørkt i det regnfulle augustmørket, og leseren bes bruke sin egen fantasi ved hjelp av et utvalg av ingrediensene på bildet...

Laks med quinoasalat
(3-4 pers)
4 laksefileter
salt, pepper og "fiskeurtesalt"
-------------------------------
1 dl tørr quinoa
1/2 agurk
1 rød paprika
1 liten rødløk
1 boks svarte bønner
saft fra 1/2 sitron
bladpersille
salt, pepper

Skyll quinoaen i lunka vann (for å få bort den litt bitre smaken). Kok opp 2 dl vann, ha i quinoaen, kok under lokk i 15 min. Ta av platen, rør i litt salt og la quinoaen godgjøre seg noen minutter under lokk.
Skjær løk, paprika og agurk i små biter og rørestek dem noen minutter i litt olje. Bland med quinoa, skylte svarte bønner og bladpersille. Ha i sitronsaft, salt og pepper.
Strø salt, pepper og ev. litt fiskeurter på fiskefiletene, og stek i panne til de er gjennomstekte.
Servere fisk og salat med en haug lettkokte voksbønner og hvitvin.

Ingen kommentarer: