mandag 1. september 2008

Bakt tofu med nudelwok


Jeg hadde tofu i kjøleskapet, som skulle gå ut på dato i neste uke.
Jeg så en oppskrift på tofu bakt i ovn i en amerikansk blogg.
Det ville jeg prøve.
Det ble godt! Den best tilberedte tofuen jeg har laget, salt smak og herlig konsistens, ikke gummi eller fuktig slafs. Ordentlig godt!
Jeg blandet det i en wok med kål og nudler. God søndagsmiddag.

Tofu i wok
(1 pers)
100 g fast tofu
olje
soyasaus
2 ss gresskarfrø
¼ løk i båter
1 hvitløksfedd, hakket
½ rød chili, med frø, hakket
1 gulrot
en håndfull haricot verts, renset
en bit spisskål
ferske urter
salt/pepper
40 g risnudler (tørr vekt)

Del tofuen i terninger, og vend dem i noen spiseskjeer olje og soyasaus. Legg terningene på et bakepapir, og stek i ovnen på 180 grader i 30 min, til de er gyllne.
Kok nudlene.
Rist gresskarfrø i tørr, varm stekepanne.

Ha olje i en wok eller stekepanne. Stek chili, hvitløk og løk mykt. Ha deretter i haricots i biter, kål i strimler og gulrot strimlet på langs med ostehøvel.
Fres det rundt til kålen har falt litt sammen, tilsett en slump soyasaus, salt og pepper.
Ha i nudler, bland og stek noen minutter, bland i tofuterningene, og ta av varmen.
Servere woken overstrødd med gresskarfrø og friske urter, og sprut gjerne over litt lime.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var skikkelig godt! mmm...bakt tofu... bra tips! første gang jeg har lagd tofu. skal prøve sjokokaka di også en dag : )

hilsen siri (venninna til camilla)

dina sa...

Jeg ble også skikkelig positivt overrasket over at tofu var så godt! Så hyggelig at du likte den, og så gøy at du skriver om det etterpå!